čtvrtek 2. září 2010

Státní maturity?

Naštěstí se mě netýkají, ale znám poměrně dost lidí, kteří se jim nevyhnou a nedá mi to se k problematice nevyjádřit a nesepsat svůj názor, protože i já měl být kdysi mezi prvními pokusnými králíky.

Zatím se téměř všichni kterých se to týká vždycky radovali z toho, že státní maturita nebude (žáci i učitelé). Nějaký  důvod to zřejmě má. Když se člověk podívá do diskuzí, doví se od lidí, že dnes je maturita fraška a že odložení žáci vítají kvůli nižší obtížnosti starších maturit. Učitelé potom kvůli tomu, že nic nehodnotí jejich schopnosti reálně připravit žáky - tj. jejich schopnost učit.
Mě už to přijde z téhle argumentace dost na hlavu a nevím sice jaké brýle mají takoví jedinci na očích, ale vzhledem k jejich počtu, bych soudil, že jsou k dostání v obchodech "Vše za 39,-".
Nicméně, musím se na tomhle místě vrátit k tomu "...téměř všichni kterých se to týká se vždycky radovali...", protože jediný koho to kdy mrzelo byli studenti, kteří celkem jasně a jistě řekli, že státní maturita je výrazně jednodušší a že jí kvůli tomu chtějí.
Naopak argumentace studentů co jí nechtějí je ta, že budou za blbečky, protože se to hned další rok zruší, že jejich maturita nebude mít žádnou váhu a že budou mít zkažený život. Možná přehnané, ale alespoň je vidět, že to pro většinu studentů asi taková fraška nebude.

Když se oprostím od částečně nepodložených názorů, a možná předsudků, a zaměřím se na fakta, pak musím uvést, že ponížit maturitu na takovou větší čtvrtletku je poněkud úsměvné. Testovali to i na našem ročníku - v době kdy se na maturitu málokdo připravoval - ale být to v době kdy jsme maturovali, tak si troufnu tvrdit, že by to museli dát všichni, kteří se na látku jen letmo podívali, s prstem v nose. Prostě několik A4 papírů a zaškrtej, dopiš.

Dál to může být seznam povinné četby. Je tam prý zhruba třicet knížek od známých autorů. Potud dobré, ale co když má někdo načtené více méně všechny autory ze seznamu, ale jen jiné jejich knížky (a ne ty nejkratší)? Na to už se asi nemyslelo. Maturant tedy za rok musí přečíst knížky, které už mohl mít přečtené, protože ve státních maturitách z nich budou úryvky a budou na ně otázky. Že je potřeba často přečíst celou řadu knížek na přijímačky na vysokou školu, to už taky asi nikoho nenapadlo (a to většinou nebývá poměrně dobře čitelná beletrie).

Termín maturit v době, kdy se standardně dělají přijímací zkoušky na vysoké školy, je také úsměvný.

Občas se mluví o úrovních obtížnosti. Vyšší, nižší. Ale prosím vás, kdo by si bral vyšší, když vysokým školám je jedno, jakou máte maturitu? Takže logicky, jenom člověk který musí. Ostatní si práci ušetří a vezmou si nižší.

A tím se v podstatě dostávám k častému, zřejmě i stěžejnímu, argumentu pro státní maturity: "Konečně bude mít maturita zase váhu jako dřív a nebude to fraška."

Nevím, jakou váhu měla maturita dřív, nežil jsem tehdy, ale z vyprávění maturantů tehdejší doby jsem slyšel v podstatě dost podobné historky jako od bývalých spolužáků. Navíc nemám pocit, že by se něco změnilo na tom, že když maturuji z dějepisu, musím se naučit pravěk až po vznik naší republiky a po nejmodernější konflikty.
Soudím proto, že jestli se něco změnilo, něco co by ponížilo tu starou ústní maturitu na frašku, musí to být maximálně více čtyřek namísto pětek. Buď jak buď, tenhle fakt sám o sobě nestačí na to, aby maturita byla jenom kusem papíru. To co z ní kus papíru dělá, to je až následující přístup k maturitě, totiž: "Máš, nebo nemáš?" Nikdo se neptá jestli je za 4 nebo za 16. Je to jedno.

Nemám pocit, že by to státní maturita měla změnit, opět je to jen o tom mít papír - byť jsou celorepublikově na stejné úrovni obtížnosti. Takže jsme pořád tam, kde jsme byli a na "frašce" to nic nemění. Jestliže to tedy přináší více nejasností a více problémů, než výhod, nebylo by lepší nechat vše jako dřív?

5 komentářů:

Firejs řekl(a)...

Na nás tehdy zkoušely angličtinu a němčinu, a co si pamatuji tak s tím měly lidé co z toho chtěly maturovat docela problémy... z nějakých ukázek z jiných předmětů soudím, že to bylo podobné...

A mezi těžší/lehčí rozdíl bude, alespoň co nám říkály, že vysoké budou přednostně přijímat ty s těžší. Takže tak.

Každopádně maturantů je hodně, a sám sem s každým rokem na střední vyděl tu snižující se laťku u prváků - kdy ke konci na maturitní obory nastupovaly lidé... no, nechci nikoho urážet ;)

Viděl bych to spíše ve zvýšení nároků - protože člověk co během celého roku nedokáže pochopit rozdíl mezi integerem a realem, by asi neměl mít maturitu z informatiky ;)

Ale libí se mi, že má být nějaký výběr předmětů.

Likandro řekl(a)...

No, z toho co jsem slyšel, pokusy probíhají dost často tak, že jeden rok by to udělal každý, druhý málokdo.

Každopádně vysokým školám je podle nejaktuálnějšího infa jedno, jakou kdo bude mít maturitu. Ostatně je to pro ně jediný způsob jak nějak naznačit, že celá ta věc je postavená na hlavu.

Nicméně, to co chci napsat souvisí hlavně s předposledním odstavcem tvého komentáře a zároveň s poslední částí mého článku: Rozlišuješ jen "měl by mít, neměl by mít". Já říkám, může mít, ale se čtyřkou.

Není nic proti ničemu něco neumět, nebo to neumět na 100%, ale je za to horší známka - o to jde. :) Ale v momentě, kdy záleží jen na tom "máš/nemáš" se dostáváme do stavu, kdy by maturitu měli mít jen ti lidé, co jí dali na jedničku, možná na dvojku, protože nikdo jiný by jí neměl mít, když pak mezi výsledky není rozdíl a maturant má přeci umět všechno perfektně (podle častých názorů).

Prostě se zapomíná na to, že maturitu může mít člověk i se čtyřmi čtyřkami a má jí. Není důvod proč by jí mít neměl, jenom má prostě špatné známky. Problém je v tom, že v budoucím životě je to všem jedno a čtyřky stačí.

Firejs řekl(a)...

Jo, něco na tom bude, a když by to tak zavedly tak jsem rád, že mi dopadla špatně jen čeština.
A na tu by se stejně na informatických/ekonomických/elektrotechnických/fyzikálních/matematických a většině dalších škol určitě nedívaly.

Ještě k tématu... ono by to šlo líp, když by lidé nestudovaly to co je nezajímá, třebas u nás bylo takových lidí plno - troufám si říct, že většina. A tak potom vypadají ty výsledky. ;)

Unknown řekl(a)...

Myslim si ze znamkovani na maturite je vseobecne blbost. Melo by to byt jako u autoskoly. Presel ma maturitu, neprosel nema maturitu. Tim padem by to bylo tezsi, protoze by byl mensi rozsah, ktery by se bral z nejakych bodu a ne z toho ze mame rozsah 1 - 5 ve znamkach. Ale co to znamena? Rozdil nekdy mezi jednickou a trjkou muze byt markantni. Ovsem v jednou danem testu jsou to treba jen dve spatne zodpovzene otazky. Me je to fuk ja sem uz starej :) a moje m. je za 5 celkove :-P

parekvrohlikkju řekl(a)...

Tak vzhledem k tomu že mám na maturitním odshora dolů 4 (4 a zdravit do konce života pane H. x), mě takový ten "lidský" způsob zkoušení docela podržel :D
Naštěstí do mých přijímaček na vejšku uteklo docela dost vody, takže jsem do té doby získal trochu rozumu (říká se to blbě, rozumu mám pořád stejně, změnil se jenom přístup)