čtvrtek 20. února 2014

Cubesis v zahraniční distribuci

Dnešek je v jistém smyslu skutečně velkým dnem. Cubesis, hra, na jejíž tvorbě jsem měl možnost se podílet, dnes vstoupila do prodeje na zahraničních distribučních kanálech. Na GamersGate a na Desuře. Nejde pro mě osobně o velkou událost ani tak proto, že se hra prodává, jako spíš proto, že jsme ji vůbec dokázali dostat do podoby, za kterou se nemusíme stydět. Zároveň je to zřejmě konec jedné dlouhé etapy.

Kdyby se snad nějaký Čech zeptal, jaké jsou rozdíly oproti verzi tuzemské, asi by to byl dlouhý seznam, ale primárně mohu říct, že hra využívá novější verzi Game Makeru, takže je celkově svižnější a doznala řadu programových vylepšení a čistek. Z toho viditelnějšího jsou to nové prvky, které hráči usnadní hraní: zpřehlední situaci. Pokročilejší možnosti nastavení obrazu a zvuku. A samozřejmě nová kola, konkrétně devět kol, která hráče uvedou do tajů možností hry ještě o něco hlouběji, navíc mu představí nové herní prvky: například řeku.

Trailer k anglickému vydání hry
(s hudbou Tomáše Olivy)

Samozřejmě hru nemohu nazvat dokonalou, ale přesto můžu, myslím, říct, že je nejlepší, jaká být mohla, jestliže přihlídnu k možnostem, jaké jsme s Ikkjuem (Janem Horáčkem) měli. Musím tu zřejmě zmínit především problémy s novou verzí Game Makeru (Studio 1.2), která mi v podstatě znemožnila práci na hře v čase, kdy jsem ho měl nejvíce. Popravdě na projektu nemohu pracovat doteď. Asi chápete, že velmi provizorní řešení v duchu: "nakódím to poslepu doma, a pak to upravíme do finální podoby u Ikkjua, až bude mít dovolenou", není nejvhodnějším způsobem práce. V jeden moment to dokonce vypadalo, že hru úplně zahodíme. 

Výše zmíněná skutečnost zároveň více či méně implikuje fakt, že současná podoba hry je definitivní. Takže jsme na velmi osvobozujícím konci dlouhé cesty. Jediné peripetie, které nás ještě čekají jsou případné slevové akce, popřípadě distribuce na GOGu, na jejichž finální vyjádření stále čekáme, nicméně prvotní reakce zanechává alespoň malou naději: "We’ve taken a look at Cubesis, it looks like a very original and interesting strategy title, with cool art style and engaging gameplay." Držte nám palce ještě v téhle věci. Byla by to skutečně kýžená odměna po letech ladění a vylepšování hry. 

Snad by bylo vhodné v několika obrazech připomenout, jak hra vznikla. 

červen 2007

leden 2010

dnes ráno (únor 2014)

Právě takováhle možnost srovnání mi vždy znovu připomene, že tvorba právě téhle hry měla smysl. Snad mohu říct i za Ikkjua, že jsme se oba naučili neuvěřitelné množství věcí. Zlepšení při práci s Game Makerem asi vidět není a moje zlepšení grafické je pro změnu vidět až příliš, ale co hodnotím jako podstatnější je schopnost pracovat se zpětnou vazbou hráčů, kteří hru testovali, schopnost lépe hru vysvětlit za pomoci tutoriálu, lépe balancovat hratelnost a nakonec také schopnost se na příště lépe připravit na všechnu tu mediální torturu, ať už tím míním samotné jednání s novináři, distributory a dalšími, nebo vůbec snášení jednotlivých názorů a náhledů na hru. Celkově je pro mě tedy největším přínosem velmi vydatná zkušenost tvorby, ničení, znovutvorby a kompromisu.

Abych to zakončil něčím kladným, velmi mě včera potěšil člověk, který si hru objednal dopředu a prohlásil, že Cubesis je jediná věc, která ho v daný moment dokáže odtrhnout od hry Banished. 

Na úplný závěr se ještě podělím o odkazy na distributory, pokud snad patříte mezi ty lidi, kteří si hru chtějí koupit a čekali na možnost pořídit ji jinde než na Click2Play. 


Díky za přečtení a užijte si hru! :-) 

5 komentářů:

Michal řekl(a)...

Dost dobré :) je i česká verze?

Likandro řekl(a)...

Díky. :-) V češtině je zatím pouze původní verze hry, kterou lze zakoupit na Click2Play. Popravdě ale spíš doporučuji přečíst si recenzi na Indee http://indeegames.cz/recenze/cubesis/ kde je zhruba popsané ovládání a pak se probojovat anglickou hrou, ve které je většina v recenzi zmíněných neduhů odstraněna.

Až/jestli si anglická verze něco vydělá, zvážíme ještě českou verzi hry. Je to dost práce - texty se musí "přepozicovat", vyměnit některá grafika atp. a odměna je z toho více méně často od české většiny pouze hláška jako: "Až si to budu moct zkusit na warezu, tak se rozhodnu. Nekupuju zajíce v pytli." Popřípadě něco jako: "Hm, ten trailer jste mohli udělat líp." Nebo ještě: "Recenze supr, ale je tam překlep." Když to srovnám se zahraničním: "Looks great! Well Done!" což je prakticky nejčastější reakce, tak radši strávím X hodin rozšiřováním anglické verze než vytvářením české. Popravdě jsi se svou reakcí čestnou výjimkou, a o to víc si ji cením. :-)

Petr Vojtěch řekl(a)...

Ohromná gratulace :) Ještě pamatuji na VCH sraz před mnoha lety (tuším, že to bylo v zimě v Dejvicích), kde jsme se Ikkjua snažili přesvědčit, ať se toho nebojí a hru do prodeje dá. A je to tu. Mám radost, že jste to zvládli a s GOG držím palce.

Anonymní řekl(a)...

Hej, velká gratulace!
Pro mě velká pocta, že jsem si Cubesis mohl otestovat a zahrát a snad i přispět k vydání (bo hučel jsem do Ikkjua aspoň pět let) a průrazu do světa!
Ste borci!
Dr.

Likandro řekl(a)...

Petr: Díky moc za gratulaci i za palce. :-) Že se není čeho bát je nakonec pravda jen poloviční, ale tím si asi musí projít každý sám. :-) Podruhé by to jistě bylo poklidnější.

Dr.: Díky moc. Je fajn to slyšet. Určitě jsi přispěl. :-) Zpětná vazba od hráčů hru sice brzdila, ale určitě také pomohla.