čtvrtek 29. května 2014

Lévy: Kyberkultura

"Poté co jsem se ujistil, že mám modem připojený k telefonnímu kabelu, jsem na obrazovce svého počítače kliknul na zvláštní ikonu, čímž se spustila procedura, kterou se spojuji se svým provozovatelem přístupu na Internet." (s. 78)

Kyberkultura od Lévyho poskytuje několik zajímavých informací, respektive odkazů, tj. údajů, které mě nasměrují k zajímavým autorům (např. Char Davies) a tématům ("objevování nevyslovených pravidel prozkoumáváním"), nad kterými se cele mimo obsah knihy budu moci zamyslet, ale čekal bych, že na přijímací zkoušky předepíšou  nadčasovejší literatury než je podivná zpráva, jejíž obsah musel být zastaralý už rok po vydání.

"Toto navigační sezení [u internetu] mi zabralo něco přes hodinu a myslím, že mě obohatilo mnohem více než četba jednoho nebo dvou běžných časopisů, která by trvala stejnou dobu." (s.82)

Libovolné sezení u internetu, které by mi zabralo hodinu, by mě obohatilo mnohem více než sedmihodinová četba knihy Kyberkultura. Zcela upřímně bych si raději provrtal hlavu vrtačkou, než abych daný titul dočetl do konce.

6 komentářů:

Firejs řekl(a)...

:D

Vtipný závěr, této "recenze".

Jinak souhlasím, že celé české školství se topí ve spoustě zastaralých a zbytečných informací.

Likandro řekl(a)...

:-) Díky za komentář.

Co se týká školství, rozhodně bych to takhle nezobecňoval. Lévymu bych určitě křivdil, kdybych řekl, že v knize není nic: minimálně pojetí kyberkultury tam je. Nicméně je to zpráva pro Radu Evropy a jako taková je méně "vědecká" než bych čekal. Působí to místy jako důmyslnější teleshoping, který předvádí, jak skvělé jsou nové technologie, počítač, internet, zkrátka kyberprostor, což by mi obyčejně asi nevadilo, ale během přípravy na přijímací zkoušku to bylo poněkud šokující a zdálo se to jako ztráta času. :-)

Navíc (co se zbytečnosti týká) poslední čtyři roky krom studia "zbytečných" věcí nedělám nic jiného a přijde mi to pro osobní rozvoj nesmírně užitečné, takže bych byl u podobných výroků nutně specifičtější: například k pojetí středoškolského studia bych měl řadu výhrad. Ono se to ale všechno dobře kritizuje jenom do té doby, než tam člověk sám nastoupí, takže i v téhle věci bych byl opatrný. Nakonec je třeba říct, že některé naučené dovednosti nesouvisejí nutně s učenou látkou. Například si velmi považuji dovednost přestát velmi nezáživnou přednášku při vědomí.

Firejs řekl(a)...

"Například si velmi považuji dovednost přestát velmi nezáživnou přednášku při vědomí. "

Jo, to je skvělá věc... Asi bych měl být vdečný za ty čtyřhodinovky počítačových síti či účetnictví se slajdy plnými textu a bílého pozadí. To člověka buď zničí anebo naučí vydržet. :D

Každopádně je dobré, že si i na studiu "zbytečností" najdeš něco pozitivního. Já toho bohužel měl za čtyři roky už plné zuby.

Likandro řekl(a)...

Ony to jsou vážně zbytečnosti spíš jen z toho vnějšího pohledu. :-) Nemůžu říct: "Četl jsem Platóna, takže teď budu dělat práci xy." V tomhle smyslu je to zbytečné. Jinak ti to rozšíří obzory a otevře lecjaké dveře. :-) Tolik k aktuálnímu studiu na Fakultě humanitních studií. Nepředpokládám, že by navazující studium mělo být méně obohacující, spíš naopak. :-) Ale chápu, že to tak nemusí být všude.

PepiCzech řekl(a)...

Dej tomu šanci, zrovna tohle bylo silně účelový dílko a fakticky vzato slepá větev vývoje. Ale kyberkultura má neuvěřitelný potenciál, spoustu úžasných lidských/vědeckých/technických příběhů a otevírá dveře dál k jinému pojetí náhledu na svět.

Likandro řekl(a)...

Díky za komentář. :-) Zřejmě jsem to napsal skutečně zbytečně ostře. :-) Uvědomuji si jak účelovost díla, tak řadu dobrých věcí, které kyberkultura může přinést, nebo mi například už přinesla (zřejmě bych dnes nedělal videohry, kdyby nebyla možnost se přes internet spojit s dalšími lidmi v zájmové skupině a podílet se v jejím rámci na tvorbě informací). Takže potenciál k něčemu dobrému nepřehlížím, jakkoliv se mi zdá převažovat tendence k průměrnosti a vyprázdněnosti - ale to je věc důrazu a pohledu na věc.
V článku jsem si skutečně předně povzdechl nad první polovinou, v níž se pojem kyberkultura v podstatě ani neřeší. Byl jsem ve stresu a v situaci, kdy mi byla každá hodina drahá, takže osmdesát stránek bez relevantních informací, což pro mě průměrně znamená asi osm hodin času, mě mírně zneklidňovalo. Snad je teď věc jasnější.